fredag 18 september 2015

SY ETT EKOLOGISKT BABYNEST




Mitt babynest är klart! Det är sytt av vintagetyger och stoppat med ekologisk ull. Mer giftfritt än så är nog svårt att få tag i. Nestet har en uttagbar madrass om det behöver tvättas. Det går dessutom att ta ut stoppningen ur sidorna ganska lätt eftersom jag la stoppningen i ett fodral innan jag stoppade in det i nestet. Här nedan visar jag hur jag gjorde: 


För att sy mitt nest behövs:
Tyg
Matchande tråd
2.10 m snedslå/kantband
2.8 m bomulssnöre
Tyg till madrass och stoppning
1,5 kg ullfleece (jag beställde på http://detalj.sonjas-textilatelje.se)
3 st tryckknappar





Mått:
1. 78 cm
2. 66 cm
3. 26 cm
4. 15 cm
5. 20 cm

Klipp till under och överdelen på nestet enligt min lilla skiss. Lättast är att rita på mönsterpapper/ annat stort papper först för att sedan rita av på tyget. 






Jag valde att ha ett lite grövre tyg som undersida och ett riktigt skönt, mjukt bomullstyg som insida. 


Sicksacka sedan de två delarna och sy ihop dem räta mot räta. Men lämna hela nedre delen öppen. Vänd till rätsidan. 













Nåla fast ett kantband längs sömmen. Vik in sluten på kantbandet så det ser snyggt ut och blir slitstarkt. 

Sy längs med sidorna på kantbandet så att det blir en kanal att trä snöret genom. 

Trä snöret genom kanalen med hjälp av en säkerhetsnål som fästs i snöret. 











Vänd nestet till avigan igen och sy ihop den nedre delen av nestet. ( ej delen där madrassen ska in. )Vik in tyget nån cm där madrassen ska föras in. Sy någon cm in här så att invikningen hålls på plats. Om man avslutar sömmen precis i vinkeln är det också lätt att sömmen går upp.






Nu ser nestet ut såhär.  

Sy nu sömmen som delar upp nestet i madrassdel och "korven" runt. 
Jag sydde denna 18 cm från kanten. Mät ut runt om och nåla där sömmen kommer att sys. Lämna en öppning för att trä in "korven" med ullstoppning. 










Sy nu ett överdrag till korven med måtten 210 x 50 cm. Ett gammalt lakan passar perfekt.Vik tyget dubbelt så att det blir 25cm brett och sy ihop det på längden.  Rulla 3/4 av ullfleecen och stoppa in i överdraget. Sy igen överdragets kortsidor.  

Trä in "korven" i nestet. Det kan vara lite trixigt att få in det, men det går. Sy sedan igen hålet du trädde in korven genom. 









Sy nu en liten madrass att stoppa in i nästets underdel. Klipp två bitar av t.ex ett lakan med måtten 58x32 cm. Sy räta mot räta och vänd. Stoppa in resterande ull, vikt,  i madrassöverdraget. Sy igen. 
















Sätt fast tre tryckknappar på nästets nedre del där madrassen ska föras in. 

För in madrassen och knyt nestet. 










Klart! 
Jag hoppas du hade nytta av min beskrivning och att du är nöjd med ditt nest. Lämna gärna en kommentar!




















6 kommentarer:

  1. hej. vart köpte du tryckknapparna och verktyget till dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Kul att du hittade till min blogg. De tryckknapparna jag använde till nestet köpte jag på 3exter.se Plasttången har jag köpt i någon syaffär någon gång. Men finns bättre och mer hållbara tänger i metall.

      Radera
  2. Hej vad spännande detta måste jag testa att göra men en fråga hur mycket ullstopping skulle du säga att man behöver?
    Tack så mycket för beskrivningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta mig jag ser nu hur mycket du har använt, lite morgontrött är jag hehe kl är 6.18 :D

      Radera
  3. Hej! Vilket fint babynest. Hur mycket kostade materialet?

    SvaraRadera
  4. Hej! Kan du ta ut "korven" ur nestet och vart är isåfall öppningen?

    SvaraRadera