fredag 11 september 2015

HÖSTIGA MUDDKJOLAR

Har sytt ett par muddkjolar till mig själv för den växande magen. Ett perfekt "mammaplagg" som även går att använda efter graviditeten. Här blev det även en matchande muddkjol till Signe. Min kjol är gjort av ett väldigt stretchigt manchestertyg. Det var en stuv på rea för länge sen och nu kom den till användning. Mina fickor och Signes kjol är ett vintagetyg från mormor. 

Här nedan visar jag hur man enkelt syr en muddkjol.En väldigt enkel, skön kjol som går att variera oändligt mycket efter smak!


Mät runt midjan hur bred muddväv du behöver. Tänk på att den är väldigt stretchig, du behöver inte lägga till, utan snarare dra åt lite så att kjolen sitter uppe. När det gäller längden på mudden ska du klippa den drygt dubbelt så lång som du vill ha den eftersom den viks dubbelt. Jag tycker det är snyggt att vika ner mudden på den färdiga kjolen så jag tog i ordentligt på längden. (Min mudd fick måtten 82 cm bred och 30 cm lång.  Lägg sedan mudden räta mot räta och sy mittbaksömmen med overlock (går också bra att sicksacka och sy raksöm)

Hur brett själva kjoltyget ska vara beror på vilket tyg du använder. Använder du ett väldigt stretchigt tyg och vill att kjolen ska sitta tajt så klipp den ca 20 %  bredare än mudden. Har du ett vanligt bomullstyg, som Signes kjol, så klipper jag det ca 35% större än mudden. Sedan rynkar jag det genom att sy med längsta stygnlängden på maskinen nån cm från den övre kanten och drar i tråden tills kjoltyget har samma bredd som mudden. Bestäm längd på kjolen och lägg till ett par cm för fåll. Klipp till. 
Innan mittbaksömmen på kjoldelen sys är det enkelt att lägga till eventuella fickor eller andra detaljer. Såhär enkelt sydde jag ett par fickor. Jag anpassade måtten efter min mobil. 

Med fickorna på plats är det dax att sy fast mudden i kjoldelen. Vik mudden dubbel och nåla fast den ovikta kanten i kjoldelens övre kant. Se till att sömmen på mudd och kjoldel hamnar mitt för varandra. Jag brukar markera ut sidor, mitt fram och mitt bak på både kjoldel och mudd med nålar så att mudden fördelas jämnt över kjoldelen. Nåla tätt, sy. 

Fålla kjolen.

Färdig! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar