måndag 6 oktober 2014

SY EN VETEKUDDE


Har sytt ett värmande litet hjärta till en Lily. Lägger till en beskrivning nedan om någon får lust att sy en liknande. Lätt att sy och mysig present, tycker jag.

Uggletyget är köpt i Århus för ett par år sedan, älskar det! Tyget på innerpåsen är ett gammalt påslakan. Som fyllning använder jag Saltåkvarns "helt vete". Funkar utmärkt! Går åt knappt en påse till ett hjärta. Jag tycker inte den ska vara för tung. 

När jag syr värmepåsar gör jag alltid en innerpåse och ett överdrag. Jag tycker om att kunna tvätta överdraget. Det blir inte heller samma slitage på påsen. 

Hoppas nu Lily tycker om sitt varma hjärta! 






1.Rita mönstret. (du ser måtten på mitt mönster om du klickar på bilderna) Klipp sedan till delarna. Två hela hjärtan till innerpåsen, ett helt hjärta till påsens framsida, en överdel och en underdel till hjärtats baksida, ev dekoration och en bit kardborre. 













2. Sy ihop innerpåsen räta mot räta, fyll med knappt en påse vete. Sy igen öppningen. 












3.Vik in baksidans flikar och sy fast kardborrebandet (lättare med ett lite längre än två små. Jag hade bara en liten bit, så det fick duga.) Sy sedan en söm med en pressarfotsbredd från kanten längs med hjärtats öppning på både den övre och undre delen.










4. Sicksacka delarna och sy fast eventuell dekoration.

5.Knäpp ihop den övre och undre delen med kardborrebandet. Sy ihop dem i kanten med några stygn. 


6. Nåla och sy hjärtats fram och baksida räta mot räta. Klipp ev några jack i sömsmånen för att få till de rundade kanterna. 








7. Vänd och lägg vetehjärtat på plats. Så var den klar att värma!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar