torsdag 10 december 2015

SY BABYLEGS / BENVÄRMARE AV ULL




Ärmarna av två ulltröjor blev två par varma och sköna benvärmare. Kul, enkelt och mycket snabbt syprojekt! Tror de kommer vara användbara under overallen för det större barnet och bra i vagnen/sjalen/selen för den lilla. Kolla även in min ulloverall som jag sytt av en tröja. 

Såhär gjorde jag: 


  • Klipp av ärmen så lång du vill ha benvärmaren. Klipp till mudden ( mina mått på mudden: för treåring 25x21cm, för bebis 22x17cm). 
  • Lägg mudd räta mot räta och sy ihop. 
  • Dra upp nederdelen av mudden upp över mudden så att den blir dubbel med dubbelvikt kant nedtill. Vänd ärmen ut och in. Stoppa in mudden i ärmen så att den ovikta kanten ligger innanför slutet på ärmen. De ligger nu räta mot räta. Se till att sömmarna är mitt för varandra. Nåla och sy längs med kanten. 
  • Nåla ner den övre kanten ett par cm och sy runt. Lämna någon cm öppen för att kunna trä i ett resårband. (Prova på barnet så att resåren inte är för tajt!) Färdigt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar