söndag 1 januari 2017

SY MUDDBYXA AV TRÖJA


Muddbyxor är enkla att sy och ännu enklare är de att sy av tröjärmar. Det fina med det är också att även om tyget är av fin kvalité ( dessa är av merinoull/ Kashmir och silke) så behöver det inte bli dyrt! Kanske kan du fynda en oanvändbar tröja i din egen garderob eller på loppis. 
Här visar jag hur jag sydde dessa muddbyxor: 


1. Klipp av ärmarna högst upp i sömmen.


2. Jämför med ett par byxor i önskad storlek för att få rätt längd. ( jag syr en bred stl 68) 


3. Klipp till grenen som bilden visar. Alltså lite mer urklippt framtill än baktill. Klipp även av på längden om det behövs. 


4.Vänd det ena benet ut och in, stoppa in den rätta i den vrängda. 


5. Nåla sedan hela grenen. Se till att de befintliga sömmarna nålas ihop. Sy ihop grenen på overlockmaskin. Om du syr med en vanlig hushållsmaskin så bör du sicksacka alla delar innan du syr. Sy med  en nål anpassad för stretchigt tyg samt sk. Stretchsöm. Det tar lite längre tid men går precis lika bra. 


6. Dax att sy muddarna. Jag har köpt muddväv till dessa byxor, men ibland syr jag mudden av den befintliga mudden på tröjan. Mät midjan på barnet. Mudden ska vara mindre än barnets midja ( ca 70% av midjemåttet beroende på hur stretchig mudden är. Jag brukar stretcha ut till önskad bredd och känna hur spänd den blir. 


























Om du väljer att göra en hög mudd som jag så sy gärna in den lite på mitten då midjan smalnas av högre upp. Jag brukar göra likadant på benmudden då även benen smalnas av lite nedtill. 















8. Vräng byxan ut och in. Vik midjemudden dubbel och lägg den på insidan av byxan så att den "öppna" sidan ligger uppåt. Nåla fast mitt fram, mitt bak samt sidor och se till att mudden är jämnt fördelad. Nåla ev. några nålar till. Sträck mudden medan du syr runt om. 


9. Gör nu likadant med benmuddarna. 


10.Vräng byxan och den är klar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar