söndag 1 januari 2017

MERINOPYJAMAS - ÅTERBRUKAD OCH VÄXTFÄRGAD


Av ett underställ i merinoull sydde jag denna pyjamas till min minsta. Så många motgångar att jag själv är förvånad att det blev nåt av den. Men till sist så. Va lite trixigt eftersom det va hål lite här å var i understället, jag krånglade med dragkedja och en massa annat. När den väl var klar så tyckte jag att den såg lite solkig ut. Syns inte på bilden men den vita merinoullen va lite gulnad på vissa ställen. Då såg jag chansen att få växtfärga! Något jag tänkt prova länge men aldrig gjort. 



















Jag valde att färga med lökskal från gullök. Det är enkelt och ger en vacker roströd färg. Jag provade först på en liten lapp som blev perfekt. Jämn och fin i färgen. Min pyjamas blev lite fläckig trots att jag hade största möjliga kastrull. Det behövs nog en stor balja för att plagget ska få en jämn färg. Jag tycker den blev helt ok iaf! Gör inget att den är lite naturligt fläckig. 

Såhär färgade jag med lökskal:
Jag la ner massor med lökskal i en stor kastrull och täckte dem med vatten. Här är det nog väldigt svårt att säga mängd. Färgen beror inte bara på mängd utan även kvalitén på lökskalen. Tydligen så ger de yttersta lökskalen mest färg. Alltså, testa dig fram. 
Sjud i ca 30 min
Sila av lökskalen
Lägg ner plagget. Jag hade 80-90 grader på vattnet i ca 1h. 
Lägg i kallt sköljvatten med en skvätt ättika i. Då fixeras färgen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar