söndag 10 augusti 2014

RETRO OMLOTT

Har länge tänkt sy en omlott till Signe. Har sett så många fina i retro tyger på marknader och så. Men har varken haft mönster eller nåt passande tyg. På landet tog jag mig tid att rita mitt eget mönster och sydde av loppistyger ( duk och stuvbit) och fodrade med ett påslakan som farmor skulle slänga. Jag blev riktigt nöjd för jag älskar de mönstrade glada tygerna. Kanske någon som vet var framstyckets tyg kommer från? 

Har sett att många syr sina omlott utan söm vid ärmen, mer som en kimono. Det hade nog inte detta tyg räckt till, men vi får se hur jag gör nästa gång. Att sy utan söm vid ärmen kanske passar bättre om ärmen ska vara kortare iof. 

Min duktiga mamma har virkat runt galgen. Så fint! Tänk att fylla garderoben med galgar i olika virkade mönster och färger. 

Om jag syr en till så ska jag visa mitt mönster och hur jag går till väga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar