söndag 3 augusti 2014

SKAPA I BETONG


På landet provade jag på att gjuta lite i betong. Jättekul! Men rätt kladdigt, därav klädseln =) De ska stå på min blivande altan med blommor eller ljus i. Jag använde mig av en PET-flaska, en mjölkförpackning, en gammal kruka, en hink och en rostig gammal sockerkaksform.

Det är väldigt enkelt att gjuta men jag har lärt mig några knep för att få det bra.
- använd finbetong
- blanda helst med en maskin i ca fem minuter. Det är tungt att blanda för hand och blir inte lika bra resultat. 
- enklast är att gjuta i gamla plastbyttor. ( glasslådor, salladsbyttor, plastmuggar, vaxade tetrapack...) 
- smörj in pyttsarna i matolja innan du häller i betongen. Då blir det så mycket lättare att få bort dem. 
- skaka  för att få bort luftbubblor. 
- "vattna" betongen med en blomspruta ett par ggr så att den inte brinner för fort. 
- när du ska få loss betongen (efter 1-2 dygn) kan du knacka loss den lite försiktigt med en hammare. 

Finns säkert en miljard tips och idéer på nätet, i böcker och i tidningar. Jag har bara provat ett par gånger utan att läsa på nåt å det va kul! Kan verkligen rekommendera er att prova! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar