tisdag 3 februari 2015

RYNKAD KJOL

Nu är jag igång med Gertie´s bok och har sytt mitt första plagg.  Jag valde det plagg som jag tror är det absolut lättaste plagget i boken, en rynkad kjol. Tyget är från tygverket. Det är ett Libertytyg (och kostade alldeles för mycket!) Kjolen var ganska lätt att sy och finns inte bara beskriven i boken utan även på bloggen, Gertie´s blog for better sewing. För att sy kjolen behövs egentligen inget mönster då den bara består av två rektanglar. Eftersom tyget jag sydde i var så otroligt tunt så använde jag mellanlägg i linningen, vilket jag aldrig tidigare gjort. Enkelt att bara stryka på och blev riktigt bra resultat. 

Jag sydde även en underkjol som är tänkt att passa till många kommande plagg. Det kan vara skönt att slippa fodra kjolar och klänningar. Underkjolen var nåt snett, avklippt spektakel som farmor hittade i sin tyglåda. Jag fick klippa och sy lite i den så blev det en riktigt fin underkjol.

Nu längtar jag efter att sätta igång med nästa plagg ur boken! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar