onsdag 28 september 2016

ÄRTPÅSAR I RETRO TYG


Fick en påse barnkläder av en vän och vad ville hennes barn ha av mig? Jo, ärtpåsar. De ( 5 och 3 år) leker tydligen mycket med några ärtpåsar som de fick av mig för något år sedan och nu vill de ha fler. Kul när något som är så lätt att sy uppskattas! 

Perfekt sätt att använda alla fina små restbitar. Mina ärtpåsar är 13x13 cm. Bara att sy ihop räta mot räta, lämna en öppning och fylla. Jag fyllde dem med ekologiska mungbönor. 


Lek med ärtpåsar går att variera i oändlighet. Här är tips på några lekar:  
- balansera med dem på huvudet eller på annan kroppsdel
- kasta prick i hink eller annat
-kasta och fånga ärtpåsarna med båda händerna
- kasta ärtpåsen från ena handen till den andra
- göm och leta efter
- hoppa med ärtpåsen mellan knäna.
- räkna med dem
-Samarbetsövningar så som: Håll ärtpåsen på huvudet. Spring eller gå omkring, gärna med musik. Faller ärtpåsen, står du förstenad tills någon kompis hjälper dig att lägga tillbaka ärtpåsen. 
- har man många ärtpåsar är det kul att bygga med dem
Jag tänker att nästa gång ska jag prova att dekorera ärtpåsarna med siffror eller bokstäver. Kanske blir de då ännu med användbara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar